Maak je wegwijs in de rechten van de patiënt en de ombudsdienst.
Sinds 2002 beschikt België over een wet die de rechten van de patiënt op een overzichtelijke manier vastlegt. De patiëntenrechten zijn:
Klachten over de behartiging van jouw rechten als patiënt
Medewerkers van PTC Rustenburg streven naar een zo goed mogelijke begeleiding en behandeling van zowel de patiënt als de personen die voor de patiënt belangrijk zijn. Toch kan het gebeuren dat bepaalde verwachtingen niet worden beantwoord en men een vraag, probleem of klacht heeft.
Dergelijke zaken worden het best opgelost met de direct betrokkenen zoals de verpleegkundige, het afdelingshoofd, de arts of een andere medewerker van PTC Rustenburg).
De persoon die een klacht heeft, kan zich te allen tijde ook richten tot de externe ombudspersoon van de onafhankelijke dienst voor klachtenbemiddeling, Justine Wijnhoven. Meer informatie is terug te vinden bij OOGG, onafhankelijke ombudsdienst geestelijke gezondheid.
De ombudspersoon zal luisteren, de vragen ernstig nemen en samen met de vrager zoeken naar de beste oplossing. Uiteraard blijven het gesprek en de verstrekte gegevens volledig vertrouwelijk en anoniem.
De ombudspersoon zal nooit zonder toestemming verdere stappen ondernemen.
Indien je niet tevreden bent over de werking van de ombudsfunctie, kan je jouw vraag richten tot het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid.
De ombudsdienst is ook bereikbaar via chat. Deze chat wordt steeds bemand door een onafhankelijke ombudspersoon die hiervoor opgeleid is. Indien verdere opvolging nodig is geeft de ombudspersoon met toestemming van de aanmelder, de aanmelding door aan de bevoegde ombudspersoon van de voorziening. De chat is elke weekdag geopend van 16.00 tot 18.00 uur.